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Los Myō-ō (llamados así en Japón) o Vidyarāja en la India (Sanskirt:विद्याराज) o Míngwáng, en China (明王 reyes de la sabiduría - reyes M
ing) son dioses protectores en el culto budista vajrayāna.
Se les representa con expresiones feroces y empuñando toda clase de armas: esto es así para subyugar a los espíritus malvados y amenazar a aquéllos que no aceptan las enseñanzas.
Los Myō-ō son originalmente hindúes, y fueron introducidos en el Japón en el siglo IX. Representan la sabiduría del Buda, y guardan los cuatro puntos cardinales y el centro.
Los Myō-ō más importantes son los 5 Vidyarāja (los Cinco Grandes Reyes de la Sabiduría):
Fudō Myō-ō
Daiitoku Myō-ō
Gōzanze Myō-ō
Gundari Myō-ō
Kongō-Yasha Myō-ō
FUDO:
Es el más importante de los reyes de la sabiduría. Con la mano derecha empuña una espada flamígera, y con la izquierda sujeta una cuerda para sacar a flote a sus aliados. Se le sitúa en el centro, entre los otros cuatro dioses situados en los cuatro puntos cardinales.
El mantra de Fudō Myō-ō es:अचलनाथ
acala naatah
DAITOKU:
Es un dios protector que tiene seis caras, seis piernas y seis brazos que empuñan armas. Cabalga sobre una vaca blanca, y se le venera como el dios de la victoria. Daitoku puede vencer a serpientes venenosas y dragones, y tiene el poder de destruir el mal y crear el bien. Se le sitúa en el oeste.
El mantra de Daiitoku Myō-ō es「おん あく うん」(on aku un)
GOZANZE:
Tiene tres caras amenazadoras y ocho brazos, y es enemigo de la ingenuidad y de la ira. Se le sitúa en el este.
El mantra de Gōzanze Myō-ō es:「おん にそむば ばさらうんぱった」(on nisomuba basaraunpatta)
GUNDARI:
Tiene tres caras amenazadoras y ocho brazos, la mayoría de los cuales empuñando armas. Se le representa con serpientes deslizándose por su cuello y piernas. Está situado en el sur.
El mantra de Gundari Myō-ō es:「おん あみりてい うんぱった」(on amiritei unpatta)
KONGO-YASHA:
Tiene tres caras amenazadoras y seis brazos (o una cara y cuatro brazos), y representa la fuerza. Se le sitúa en el norte.
El mantra de Kongō-Yasha Myō-ō es:「おん ばさらやきしゃ うん」(on basarayakisha un
In Vajrayana Buddhism, a Wisdom King (Sanskrit विद्याराजvidyarāja, Chinese Míngwáng 明王, Japanese 明王 myō-ō) is the third type of deity after Buddhas and bodhisattvas. The Sanskrit name literally "king of knowledge", thus the Chinese character "明", meaning knowledgeable (and/or bright) is used, leading to wide array of alternative English names includingRadiant King, among others like Guardian King, etc. Wisdom Kings belong to the Buddhist Pantheon. In Tibetan Buddhism, they are known as Heruka.
The female counterparts of Wisdom Kings are known asWisdom Queens (Ch: Míngfēi 明妃; Jp: 明妃 myōhi), although the distinction is often ignored.
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[edit]Doctrine
On a general level, the Wisdom Kings are viewed as the guardians of Buddhism, and fierce manifestations of Buddhas. In particular, the Five Wisdom Kings are the protectors of the Five Wisdom Buddhas.[1]
According to the esoteric doctrine of the Three Wheels, whereas Buddhas represent pure concepts and bodhisattvas teach through compassion, Wisdom Kings are the embodiment of the wheel of injunction and teach through fear, shocking nonbelievers into faith.[1]
[edit]Iconography
As mentioned above, Wisdom Kings are usually represented as wrathful deities, often with blue skin, many arms, sometimes with many faces, and even many legs. They hold weapons in their hands and are sometimes adorned with skulls, snakes or animal skins and wreathed in flames.
A notable exception is Mahamayuri (Ch: Kǒngquè míngfēi 孔雀明妃 or Kǒngquè fómǔ 孔雀佛母; Jp:Kujaku myo-ō 孔雀明王), the "Peacock Wisdom Queen", who is usually presented with a peaceful expression. She is easily identifiable as she usually rides a peacock.
[edit]List of Wisdom Kings
[edit]The Five Wisdom Kings
In the Shingon tradition of Vajrayana Buddhism, the Five Great Wisdom Kings (五大明王; Godai Myo-o,[2] Wǔ Dà Míngwáng), also known as the Five Guardian Kings are a group of Wisdom Kings who represent the luminescent wisdom of the Buddha and protect the Five Wisdom Buddhas. The Five Kings are usually defined as follows.
- Acala (不動明王, Fudo Myo-o, Bùdòng Míngwáng) EL INAMOVIBLE literalmente
- Trailokavijaya (降三世明王, Gozanze Myo-o, Jiàngsānshì Míngwáng)
- Kundali (軍荼利明王, Gundali Myo-o, Jūntúlì Míngwáng)
- Yamantaka (大威德明王, Daiitoku Myo-o, Dàwēidé Míngwáng)
- Vajrayaksa (金剛夜叉明王, Kongo-Yasha, Jīngāng Yèchā Míngwáng)
The Five Wisdom Kings inhabit the Womb Realm. They are organized according to the directions of the compass.
Vajrayaksa
(north)
| ||
Yamantaka
(west)
| Acala
(principal deity/ meditator)
| Trilokavijaya
(east)
|
Kundali
(south)
|
[edit]Others
- Ragaraja (Aizen)
- Mahamayuri (Kujaku)
- Hayagriva (the horse-headed wrathful manifestation of Avalokitesvara)
- Ucchusma (Ususama)
[edit]References
- ^ a b Baroni, Helen Josephine (2002). The illustrated encyclopedia of Zen Buddhism. New York: Rosen Pub. Group. pp. 100. ISBN 0-8239-2240-5.
- ^ Brown, Steven T. (2001), Theatricalities of power: the cultural politics of Noh, Stanford University Press, p. 85, ISBN 0-8047-4070-4
- Mark and Luebeck,Walter Hosak (2006). Big Book of Reiki Symbols, The. Tokyo: Lotus Press.ISBN 0-914955-64-0.
- D. D. Jc Husfelt (2006). The Return of the Feathered Serpent Shining Light of 'First Knowledge': Survival and Renewal at the End of an Age, 2006-2012. Authorhouse. ISBN 1-4259-0546-3.
[edit]See also
- Dharmapāla and Lokapāla, the Protectors in Tibetan Buddhism
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